برای طراحی دکوراسیون داخلی نمازخانه لازم است تا در مورد نحوه چیدمان وسایل مربوط به نماز خانه آگاهی داشته باشیم.

برای انجام طراحی دکوراسیون داخلی نمازخانه بهتر است از کارشناسان مخصوص برای طراحی هرچه زیبا تر و دلنشین تر کمک گرفت.

طراحی دکوراسیون نمازخانه

داشتن نمازخانه که بتوانید برای دعا و مراقبه به آنجا بروید، می تواند یک پناهگاه معنوی برای یک فرد مذهبی باشد. نمازخانه شما باید هم ایمان و هم معنویت شما را منعکس کند.

هنگامی که در حال طراحی نمازخانه خود هستید، آن را راحت و کاربردی کنید، اما مراقب باشید که آن را به هم نریزید و چیزهایی را در آن قرار ندهید که هدف آن را منحرف کند.

طراحی دکوراسیون داخلی نمازخانهدیوارهای رنگی

دیوار اولین چیزی است که بعد از ورود به نمازخانه متوجه می شوید. بنابراین همیشه بهتر است رنگ دیوارهایی را انتخاب کنید که بتواند روحیه معنوی شما را بالا ببرد. رنگ‌های روشن ‌تر، ملایم ‌تر یا خنثی ‌تر را در نظر بگیرید تا فضایی واقعاً آرام ایجاد کنید.

رنگ دیوارهای شما برای نمازخانه واقعا حال و هوای اتاق را عوض می کند.

در نظر بگیرید که آیا رنگ‌های گرم را ترجیح می ‌دهید که به نظرتان نشاط‌بخش و انرژی‌ بخش هستند یا رنگ‌های ملایم و خنثی را برای ایجاد فضایی آرام‌ ترمی باشند.

صندلی و وسایل لازم

شلوغی بیش از حد نمازخانه ها ایده خوبی نیست، بنابراین راحت است که فقط به وسایل ضروری پایبند باشید. هنگام طراحی یک نمازخانه، در نظر بگیرید که واقعاً چند نفر در یک زمان از این اتاق استفاده می کنند.

اگر برای خانواده یا جمعی در نظر گرفته شده است، فضای مناسبی را برای اسکان راحت آنها انتخاب کنید.

ترتیب صندلی ها می تواند بر اساس ترجیحات افراد انجام شود.

چند سجاده نماز روی زمین پهن کنید، برخی از صندلی ها را نیز می توان در گوشه اتاق قرار داد تا افرادی را که نمی توانند روی زمین بنشینند راحت تر نماز بخوانند.

سایر اثاثیه ها شامل کابینت یا کمد می باشد تا همه اقلام مذهبی را راحت مرتب کنید. قرار دادن یک یا دو چراغ در گوشه ای برای تلاوت قرآن کریم مناسب است.

به کفپوش ها دقت کنید.

استفادهاز موکت های مخصوص از ایجاد صدا جلوگیری می کند و به کاهش صداهای اتاق کمک می ‌کند تا فضا آرام ‌تر و برای دعا و نیایش مناسب تر باشد.

محراب

محراب ها نقطه کانونی عبادت در بسیاری از ادیان هستند، آموزش و استعدادها نشان می دهد. آنها ممکن است بزرگ و استادانه باشند، یا فضای کوچکی برای شمع و عود سوز باشند.

اندازه تا حد زیادی به مقداری که انتظار دارید روی آن قرار دهید بستگی دارد. تقریباً هر نوع سطحی می تواند به عنوان یک محراب کافی باشد.

اگر از مبلمان قدیمی استفاده می ‌کنید، آن را با رنگ ‌آمیزی جدید یا پاک کردن رنگ قدیمی و تمیز کردن چوب، آن را تازه کنید.

مبلمان نمازخانه

بهتر است نمازخانه را بیش از حد شلوغ نکنید، بنابراین فقط به موارد ضروری پایبند باشید. در نظر بگیرید که چند نفر به طور همزمان از اتاق استفاده خواهند کرد.

اگر خانواده یا گروه دعایی دارید که جلسه خواهند داشت، به اندازه کافی صندلی داشته باشید تا آنها را در خود جای دهید.

اگر بیشتر روی زمین می ‌نشینید یا زانو می ‌زنید، می‌ توانید صندلی‌ها را کنار بگذارید، یا یکی دو صندلی را برای کسانی که نمی ‌توانند روی زمین پایین بیایند در گوشه ‌ای نگه دارید.

یک کابینت یا یک کمد برای نگهداری اقلام و لوازم مذهبی مناسب است. اگر کتابی از کتاب مقدس دارید، یک پایه کتاب محکم مکانی مناسب برای نگهداری و نمایش آن است.

یک یا دو چراغ مطالعه را در اتاق بگذارید تا خواندن از روی قران آسانتر شود.

داشتن یک نمازخانه یا فضای اختصاصی برای راز و نیاز تفاوتی با اتاق مطالعه ای ندارد که در آن نیازی به حواس پرتی ندارید و در آنجا همه تجهیزاتی دارید که می تواند به شما کمک کند تمرکز بهتری داشته باشید.

مواردی که باید در طراحی نمازخانه رعایت کنید:

همانطور که قبلا ذکر شد، باید مطمئن شوید که محل نماز عاری از هرگونه مزاحمت دنیوی مانند وسایل الکترونیکی، تلفن همراه و غیره باشد.

نمازخانه شما باید به شما امکان دسترسی آسان به فعالیت های مذهبی و لوازم جانبی مانند سجاده و کلاه نماز، تسبیح، قرآن و … را بدهد.

اطمینان حاصل کنید که همه چیزها پس از استفاده در فضای تعیین شده خود قرار می گیرند. این به شما کمک می کند در زمان و انرژی که می توانید برای تمرکز بهتر استفاده کنید، صرفه جویی کنید

درست در کنار تمرکز، حریم خصوصی یکی از عناصر مهم نماز است. بنابراین، به خاطر داشته باشید که محل نماز یا اتاق در گوشه ای از محیط قرار دارد – دور از مناطق پرتردد باشد.

زمانی که در حال طراحی دکوراسیون داخلی نمازخانه هستید، مشخص کردن جهت قبله را فراموش نکنید. باید بدانید که سجاده ها را به کدام سمت پهن کنید.

سرویس بهداشتی برای وضو گرفتن در نزدیکی نمازخانه باشد.

نمازخانه باید تمیزترین قسمت از محیط باشد. با تمیز کردن عمیق و ضدعفونی کردن آن هر روز آن را حفظ و بهداشتی نگه دارید.

محصولات بدون الکل را برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن بچینید.

مراقب افراد دارای معلولیت باشید. منطقه را به راحتی در دسترس قرار دهید و تمام لوازم مورد نیاز را تهیه کنید.

قوانینی را برای همه تعیین کنید تا از آنها پیروی کنند. به این ترتیب از خوردن و آشامیدن در نمازخانه خودداری کنید.

استفاده از تلفن همراه نیز باید به مقاصد مذهبی محدود شود و هر چیزی که هدف اتاق را از بین ببرد نباید مجاز باشد.

برخلاف کلیسا، هیچ صندلی ثابتی در محل تجمع وجود ندارد. اما، یک نماز خواندن در نماز خانه ها ایجاب می کند که مردم در کنار یکدیگر در خطوط مستقیم صف آرایی کنند.

پشت سر امام جماعت. امام معمولاً در مرکز قرار دارد و صف اول را اشغال می کند. به جهت قبله نماز جماعت برگذار می شود.

نماز شامل ایستادن، رکوع، سجده روی زمین و نشستن است. بنابراین به منظور این گونه حرکات، هر فرد به فضای نماز نیاز دارد: 2

عرض 4.5 فوت طول = 9 فوت مربع برای هر نفر. طول 4.5 اینچ

تعداد سطرها را تعیین می کند و عرض 2 تعداد ردیف ها را تعیین می کند.

صندلی در هر ردیف در منطقه مونتاژ.

بسته به طراحی و چیدمان منطقه مونتاژ، موارد زیر ممکن است مورد نیاز باشد:

یک مرکز صوتی، یک کتابخانه برای کتب مقدس، یک سکوی سخنرانی برای امام، وجود درهای دسترسی به خارج از محط نمازخانه.

صندلی هایی که برای افراد دارای معلولیت استفاده می شود. بحرانی ترین عامل است.

محدودیت های سایت که معمولاً منطقه مونتاژ را مدیریت می کند. مربعی بودن فضای محیط با جهت قبله همه اینها معمولاً تا 25 درصد ناکارآمدی در سیستم ایجاد می کند.

حداکثر استفاده از منطقه، ظرفیت عملی منطقه تجمع را محدود می کند. از نقشه تجدید نظر شده، ظرفیت عملی برای پروژه پیشنهادی 42 نفر محاسبه شده است.

همانطور که در بالا اشاره شد، حتی اگر در محل تجمع مسجد هیچ صندلی یا نیمکتی وجود نداشته باشد، با این حال، فضاهای نشیمن فردی با استفاده از فضاهای سجاده نماز مشخص شده به تصویر کشیده شده است (عرض 2 فوت X طول هر نفر 4.5 فوت). بنابراین، هر فضای نماز می تواند به عنوان تعریف صندلی 17.56.040 استفاده شود.

که به نوبه خود می تواند برای محاسبه حداقل پارکینگ استفاده شود. لطفا توجه داشته باشید که قالیچه فضای صندلی نماز با عرض 2 فوت برای هر نفر را مجدداً تأیید می کند زیرا از 8 فوت نیمکت معادل آن استفاده می کند.

در بحبوحه مشغله های زندگی، به راحتی می توان در حجم اطلاعات بیش از حد و چیزهای بیش از حد غرق شد.

حتی اگر زمان بیشتری را صرف “ارتباط” می کنیم، در واقع، بسیاری از ما بیش از هر زمان دیگری احساس می کنیم که از خود واقعی و معنوی خود جدا شده ایم.

خداوند ما را فرا می خواند تا به شیوه های اسرارآمیز از حضور خود بیدار شویم. ممکن است ما را فرا بخواند تا از طریق بحران های زندگی فوق الذکر با ماهیت واقعی خود بیدار شویم.

از طرف دیگر، ممکن است تجربه ‌ای در اوج داشته باشیم که ما را فرا می ‌خواند تا به شیوه ‌ای جدید از زندگی و بودن بیدار شویم. هر دو انتهای این طیف می توانند بر حس رو به رشد قطع ارتباط و ناراحتی ما نور بتابانند.

یکی از راه‌هایی که می‌ توانیم روح خود را التیام دهیم، اتصال مجدد و حضور در آن چیزی است که هست.

با ایجاد فضایی مقدس، می ‌توانیم به صورت روزانه ارتباط خود را با خداوند و روح خود زنده کنیم. در نهایت ما قادریم فضایی را ایجاد کنیم که از طریق آن بتوانیم با تقدس خود و الهی درون ارتباط برقرار کنیم.

فضای مقدس چیست؟

فضای مقدس مکانی است برای:

  • نشستن و راز و نیاز کردن
  • نیت خود را تعیین کنیم
  • از بین بردن استرس
  • باتری های درونیمان را شارژ کنیم
  • مراقبت از خود را تمرین کنید
  • ارزش خود را تایید کنیم
  • برای خودمان حاضر باشیم
  • دوباره و دوباره خودمان را پیدا کنیم
  • انرژی جدیدی به زندگی بیاوریم
  • با جوهره عمیق ترمان ارتباط برقرار کنیم
  • مدیتیشن کنیم و ذهن آگاهی را تمرین کنیم
  • نماز بخوانیم و با خداوند رازو و نیاز کنیم
  • گفت و گو با خود معنوی بالاتر، عمیق تر

آمادگی برای ایجاد یک فضای مقدس

قبل و در حین ایجاد فضای مقدس، زمانی را صرف دعا، مراقبه یا تأمل کنید. در اینجا برخی از بازتاب های احتمالی وجود دارد:

آیا دوست دارم فضایم در محیط سرپوشیده باشد یا سرباز؟

چه رنگ ها و طرح هایی را بیشتر استفاده کنیم؟

آیا فضای مقدس من خصوصی است یا دیگران اجازه حضور را دارند؟

برای مذاکره با دیگران در مورد زمان و مکان خود به چه مرزهایی نیاز دارم؟

چه نیازهای دیگری دارم؟

قصد من از این فضا چیست؟

هدف از فضا تنها برای مناجات است.

چه چیزی باعث می شود محیط با قلب و روح من همراه شود؟

برای من مقدس چه معنایی دارد؟

جایی که برای ایجاد یک فضای مقدس

یک فضای مقدس ممکن است یک قسمتی آرام در باغ یا یک منطقه بدون محراب باشد. برخی از عناصر و ایده ها برای به وجود آوردن یک فضای مقدس لازم اند.

اهمیت صلوات: برای مقدمه احادیث 40 گانه نماز، چیزی کاملتر، جالبتر و عمیقتر از آنچه در ابتدای باب دعا در توضیح المسائل آیت الله خمینی، مؤسس آمده است، در نظر نگرفتیم. جمهوری اسلامی ایران از این رو آن را برگزیده ایم به این امید که همه عاشقان اهل بیت علیهم السلام و آن عارف بزرگ از سخنان و سخنان بسیار ارزشمند آنان بهره های فراوانی ببرند.

نماز مهم ‌ترین اعمال دینی است، به طوری که اگر مورد قبول خداوند قرار گیرد، سایر عبادات نیز قبول می‌شود. ولى اگر نماز قبول نشود، كارهاى دیگر نیز مستجاب نخواهد شد.

و همان گونه كه كسى كه پنج مرتبه خود را شستشو دهد در بدنش چرک و نجاست باقى نمى ماند، نمازهاى پنجگانه نيز انسان را از گناهانش پاك مى كند.

سزاوار است نماز به محض فرارسیدن وقت خوانده شود و کسى که نماز را کم اهمیت بداند مانند کسى است که نمازش را نخوانده است. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند: «کسی که به نماز اهمیت ندهد و آن را بی اهمیت بداند، مستحق عذاب اخروی است.

روزی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در مسجد حضور داشتند، شخصی وارد مسجد شد و به نماز مشغول شد. اما نحوه اقامه آنها به گونه ای بود که نه رکوع خود را به درستی انجام می داد و نه سجده خود را پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: اگر این شخص بمیرد و نمازش اینگونه باشد، بر دین من نمی میرد!

پس انسان باید مواظب باشد که نمازش را عجولانه نخواند. در حال اقامه نماز، خدا را یاد کند، اخلاقی متواضع، متواضع و خضوع داشته باشد، بداند که با چه کسی گفتگو می کند و خود را در برابر عظمت و عظمت پروردگار جهانیان، مطلقاً حقیر و کوچک بداند.

اگر فرد به طور کامل بر این جنبه ها تمرکز کند، از خود غافل می شود. او مانند امیرالمؤمنین (علیه السلام) بود که در حال غرق در نماز، از برداشتن تیری که از پایش برداشته شده بود غافل بود.

نمازگزار نیز باید توبه کند و از گناهانی که مانع قبولی نماز می شود، مانند حسد، غرور، غیبت، خوردن و مال حرام، نوشیدن مسکرات، باز داشتن زکات و خمس و… خودداری کند. باید از همه گناهان دوری کند!

همچنین سزاوار است از کارهایی که ثواب نماز را کم می کند، مانند خواندن نماز در حالت خواب آلودگی، یا بند آوردن بول، یا نگاه به آسمان در حال خواندن نماز، خودداری کند.

در عین حال باید کارهایی را انجام دهد که ثواب نماز را زیاد می کند، مانند انگشتر عقیق، پوشیدن لباس تمیز، مسواک زدن، شانه زدن موها و عطر زدن.

برای طراحی دکوراسیون داخلی نمازخانه می توانید با کارشناسان ما با شماره 09122525725 تماس بگیرید.

خانه درباره ماتماس با ما
09122525725